Ervaringen Blogs Contact
18 mrt 2020

Het aantal kinderen en jongeren met een angststoornis, depressie en zelfs burn-out stijgt en steeds meer kinderen krijgen een label, zoals bijvoorbeeld ADHD, ADD, dyslexie en hoogbegaafdheid. De aanvragen voor specialistische hulp en speciaal onderwijs groeien. Het wordt dan ook steeds gewoner dat ouders hulp zoeken bij een hulpverlener of zorginstelling en er is veel informatie over wat hun kind zou kunnen hebben. Hoe nuttig deze informatie ook kan zijn, de andere kant is dat dit ouders ook onzeker kan maken. Want de boodschap is dan eigenlijk ‘je kind mankeert iets’. Terwijl het in feite niets meer zegt dan dat je kind niet voldoet aan wat wij als maatschappij als norm hebben gesteld. Het is niet je kind dat ergens niet in past, maar ons maatschappelijke systeem dat niet past bij de diversiteit van kinderen. En hoe behulpzaam specialistische voorzieningen vaak ook zijn voor kinderen die niet lekker in hun vel zitten of moeilijk gedrag vertonen, ik mis hierin de rol van ouders. Want door alle speciale hulp kunnen ouders het idee krijgen dat het probleem zo groot is dat alleen professionals dit kunnen oplossen. Terwijl de wijsheid die ouders zelf bezitten, simpelweg door wie ze zijn, een enorm positieve invloed kan hebben. Want door helder waar te nemen en present te zijn, weet je vaak heel goed wat er aan de hand is, wat je daaraan kunt doen en welke informatie helpend is voor jou. Je mag echt meer vertrouwen op je eigen natuurlijke vermogens. Je eigen wijsheid helpt je kind.¬†